Saturday 30 July 2011

Tatacara Berpuasa

§  Apabila kita telah masuk malam yang pertama dari bulan Ramadan, berniatlah pada malam itu bahawa kita akan berpuasa esok hari.. Mulai malam itu tegakkanlah tarawih dengan berjamaah
§  Setelah masuk waktu sahur, menjelang waktu subuh, hendaklah bersahur.
§  Sesudah bersahur dengan memelihara adab-adabnya, bersihkanlah mulut dengan sebersih-bersihnya dan nantikanlah waktu subuh.
§  Apabila telah terbit fajar, tahanlah diri dari makan, minum dan dari segala yang membatalkan puasa.
§  Setelah selesai dari solat subuh, bacalah al-Quran seberapa yang dapat.
§  Di siang hari hendaklah dijauhkan diri dari perbuatan-perbuatan yang haram, bahkan hendaklah dijauhkan diri dari pekerjaan – pekerjaan yang makruh dan sia-sia.
§  Usahakanlah supaya segala solat fardhu dapat ditegakkan dengan berjamaah.
§  Sedapat mungkin supaya di tiap-tiap hari sesudah solat zuhur dan asar, disediakan waktu yang tetap untuk membaca al-Quran.
§  Bila matahari telah nyata terbenam, bersegeralah berbuka puasa dengan sedikit makanan yang manis. Sesudah itu tunakan solat maghrib. Sesudah solat maghrib, baru disempurnakan makan dengan dituruti benar-benar adab-adab berbuka.
§  Apabila masuk 10 akhir Ramadan, tambahlah ibadat dengan jalan ber’ktikaf usahakanlah memperoleh “lailatul qadar” yang terletak di salah satu malam dari malam-malam yang ganjil pada 10 akhir Ramadan .

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates