Monday 13 June 2011

Lalai : Penyakit Yang Bahaya

Antara penyakit manusia muslim  yang sangat merbahaya ialah ( الغفلة  ) iaitu lalai. Lalai daripada mengingati Tuhannya, lalai dengan perjalanan hidupnya; dari mana dia datang, di mana dia berada, apa tugasnya dan ke mana akhir kesudahannya. Mereka hanya berfikir mengenai kehidupan di dunia dengan melupakan akhirat, mereka lupa syurga dan neraka.  Mereka lupa pahala dan dosa. Sikap ini adalah suatu keburukan yang akan menjerumuskan mereka sebagai penghuni neraka. Allah nyatakan bahawa golongan ini tidak menggunakan segala prasarana yang Allah sediakan dengan sebaiknya. Firman Allah yang bermaksud :
Dan Sesungguhnya kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. mereka Itulah orang-orang yang lalai.[Al-A’raf : 179]

Sebagai Muslim yang sedar kita sewajar mengingati bahawa kita adalah keturunan daripada Adam a,s, yang dicipta Allah daripada tanah. Itulah hakikat kejadian kita yang berasal daripada tanah dan kita hidup di atas tanah dan satu hari nanti kita akan kembali ke tanah. Ini dijelaskan melalui ayat Allah yang bermaksud :

Dari bumi (tanah) Itulah kami menjadikan kamu dan kepadanya kami akan mengembalikan kamu dan daripadanya kami akan mengeluarkan kamu pada kali yang lain. [Taha : 55]

Sebagai Muslim yang sedar kita sewajar mengingati bahawa kita adalah makhluk Allah yang sentiasa dalam pemerhatianNya dan pemantauanNya. Diam dan gerak kita, setiap kata yang kita tuturkan, setiap bisikan yang kita bisikan, setiap langkah yang kita atur, setiap tindakan yang kita buat dan perancangan yang kita lakukan, malah setiap perkara yang terlintas dalam fikiran kita, semuanya dalam pengetahuan Allah.

Dan Sesungguhnya kami Telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya,(yaitu) ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain duduk di sebelah kiri.Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat Pengawas yang selalu hadir.  
[Qaf : 16-18]
Apakah mereka mengira, bahwa kami tidak mendengar rahsia dan bisikan-bisikan mereka? Sebenarnya (Kami mendengar), dan Malaikat-malaikat  kami selalu mencatat di sisi mereka.  
[Az Zukhruf : 80]

Semua kita akan membaca catatan tersebut. Maka akan terpaparlah segala amalan kita sama ada kebaikan atau kejahatan.
Pada hari ketika tiap-tiap diri mendapati segala kebajikan dihadapkan (dimukanya), begitu (juga) kejahatan yang telah dilakukannya; ia ingin kalau kiranya antara ia dengan hari itu ada masa yang jauh; dan Allah memperingatkan kamu terhadap siksa-Nya. dan Allah sangat Penyayang kepada hamba-hamba-Nya. [Ali ‘Imran : 30]

Inilah suasana yang akan kita hadapi nanti di hari akhirat. Apakah suasana yang dijelaskan oleh Al-Quran ini masih kita ragui?. Apakah kenyataan ini langsung tidak menggerakkan hati kita untuk tunduk dan patuh kepada perintah Allah s,w,t? lalu kita tidak pedulikan segala hukum Allah dan kita rempuh segala laranganNya seolah-olah tidak ada kuasa lain yang memantau kita. Seolah-olah kehidupan ini hanya setakat di dunia ini sahaja. Jesteru, marilah kita merendah diri di hadapan Allah s.w.t. dengan penuh keinsafan, memohon agar di kurniakan hati yang hidup, dijauhkan daripada sifat ghaflah atau lalai. Semoga hati kita sentiasa disirami cahaya iman dan hidayahNya.. Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates